תעודת ICC
נתחיל מהסוף – תעודת ICC נדרשת כדי לשכור יאכטות להשטה עצמית (כמו שכולנו אוהבים לעשות ביוון, קרואטיה וכו’) במדינות שונות באירופה.
המשמעות היא :INTERNATIONAL CERTIFICATE OF COMPETENCE
מדוע הוחלט שיש צורך בתעודה כזו?
כאמור ענף היאכטות פורח בים התיכון ומדי שנה מפליגים עשרות אלפי אנשים, רובם שוכרים יאכטות מחברות השכרה, לשייט במסגרת חופשה. במסגרת ההכנות לחופשה, אנו נדרשים לשלוח רישיון סקיפר לחברת ההשכרה, והיא מאשרת אותו מול הרשויות.
זה הזמן להזכיר שבעולם אין סטנדרט כלשהו לתעודת סקיפר, ולכל מדינה יש את החוקים וההגדרות שלה. כלומר יכול להיות שאזרח איטלקי יקבל רישיון סקיפר לטובת השכרת יאכטה, בעוד אזרח ישראלי יקבל תעודה מקבילה, אבל הדרישות והידע שלהם יהיו שונים לחלוטין. במצב הזה, חברות ההשכרה והרשויות, לא יכולות לדעת מהי רמת השייט של הסקיפרים אשר שוכרים את היאכטות, דבר שעלול להוביל לתאונות קשות.
בשנת 1998, נוסחה אמנה 40 של ארגון UNECE, אשר מגדירה את תעודת ICC, כזו שנדרשת על מנת להפליג לאורך החופים של המדינות שחתמו עליה. מדינות רבות חתמו על האמנה ובכך התחייבו לכבד תעודה זו, וגם קיבלו אישור להנפיק אותה, אך יש לא מעט מדינות שלא חתמו עליה, כל אחת מסיבותיה.
מי רשאי לקבל את התעודה ומי מנפיק אותה?
יש מספר גופים בעולם, בתי ספר פרטיים כגון IYT, ASA -RYA, שקיבלו אישור להנפיק את תעודת ICC, וכל תלמיד שלהם שהגיע לדרגה של BAREBOAT SKIPPER, רשאי לקבל תעודה זו לאחר תשלום של אגרה כלשהי.
כלומר בית ספר כמו סי טיים, שפועל בישראל ומוסמך ע”י IYT ללמד ולהסמיך תלמידים לרמת BAREBOAT SKIPPER, רשאי גם להנפיק לתלמידיו תעודת ICC לטובת השכרת יאכטות באירופה.
בשלב זה יוון, יעד מספר 1 להשכרת יאכטות עבור ישראלים, עדיין לא דורשת תעודת ICC, אך ייתכן והדבר ישתנה, וישראלים שהיו רגילים לשכור יאכטות עם רישיון משיט 30, יעמדו בפני בעיה. בכל מקרה כרגע זהו עדיין לא המצב.